Dacă lucrați în Germania, iar veniturile câștigate de dumneavoastră sunt mici sau aveți cheltuieli deductibile mari, este recomandat să întocmiți o declarație de impozit pentru recuperarea taxelor. În caz contrar, banii din munca dvs. vor fi reținuți de către statul german, pe nedrept.
În anul 2017, aproximativ 88% din declarațiile de impozit au avut ca rezultat rambursarea taxelor, având ca sumă medie recuperată 1051 de Euro. Aceste date sunt confirmate de cele mai recente cifre ale Biroului Federal de Statistică.
Plecând de la această sumă, fiecare persoană poate recupera mai mult sau mai puțin, în funcție de cât impozit s-a plătit în cursul anului fiscal și de cheltuielile care pot fi deduse din sarcina fiscală.
Doar aproximativ jumătate dintre contribuabilii care au activități comerciale sau sunt angajați în Germania sunt obligați să depună o declarație fiscală.
Persoanele care sunt obligate să depună o declarație fiscală la începutul fiecărui an sunt persoanele care desfășoară activități independente, comercianții sau fermierii.
În cazul angajaților, depunerea unei declarații fiscale nu este obligatorie! Impozitul pe venit este plătit, în general, prin reținerea lunară a impozitului pe salariu, astfel încât mulți dintre aceștia nu trebuie să depună o declarație de venit, dar sunt îndreptățiți să depună solicitare pentru recuperarea taxelor.
Articolul 46 din Legea privind impozitul pe venit presupune că în anumite condiții, depunerea declarației fiscale este absolut necesară.
Ați beneficiat de o indemnizație de impozit pe salariu
Trebuie completată o declarație de venit în cazul în care s-a luat în considerare o deducere fiscală individuală pentru deducerea impozitului pe venit. Excepție de la această regulă este situația în care ați introdus o sumă forfetară pentru persoanele cu handicap sau pentru persoanele aflate în întreținere. O altă excepție este dacă ați câștigat maxim 12.250 euro pe an sau în cazul cuplurilor căsătorite, un total de 23.250 euro pe an.
Ați beneficiat de o indemnizație de scurtă durată
Fiscul prevede o așa numită evaluare obligatorie dacă în ați înregistrat venituri peste 410 euro pentru care nu s-a reținut impozit. Aceste impozite pot fi, de exemplu: ajutorul de șomaj, munca cu normă redusă, indemnizația de boală sau alocațiile parentale. Deși aceste tipuri de venit sunt scutite de de impozit, ele sunt totuși supuse condiției de impozitare progresivă.
Dacă în timpul pandemiei, spre exemplu ați primit mai mult de 410 euro sub formă de indemnizație pentru perioade scurte de timp, trebuie să depuneți o declarație fiscală.
În multe cazuri, este posibil chiar să trebuiască să plătiți impozitele restante. Acest lucru este valabil mai ales pentru cei care au lucrat cu normă redusă în decursul unei luni și au primit o îndemnizație pentru cealaltă parte de normă. În acest caz, angajatorul a reținut impozitul pe salariu, iar dacă dumneavoastră ați primit în mod regulat o indemnizație pentru normă redusă, puteți avea șanse de vă primi taxele de impozit înapoi.
Potrivit unei evaluări realizate de către platforma Lohnsteuer Kompakt (Platformă online de completare a declarației fiscale), doar 15% din utilizatorii care au avut o indemnizație pentru normă redusă au fost nevoiți să plătească impozitele restante pentru anul 2020, iar 85% au primit un răspuns pozitiv pentru returnarea taxelor.
Ați obținut venituri suplimentare
Limita de 410 euro se aplică și în cazul veniturilor suplimntare impozitabile, de exemplu ce câștigate din activități independente. În cazul în care nu ați câștigat mai mult de 410 euro pe an din alte activități în afară de munca la angajator, aceste venituri rămân neimpozitabile. Tot ceea ce depășește acest prag se consideră venit impozabil.
Dacă limita este depășită trebuie să depuneți o declarație de impozit și să completazi anexa S pentru veniturile din activitățile independente sau anexa G pentru veniturile din afaceri.
Vă încadrați întro anumită clasă de impozitare
Dacă în anul 2021, ați lucrat simultan la mai mulți angajatori iar veniturile dumneavoastră au fost calculate conform clasei VI de impozitare, trebuie să depuneți declarația de impozit. Acest lucru se aplică și în cazul în care ambii soți sau parteneri au primit salarii și au combinația de clase de impozitare III/V sau IV/IV.
Venitul pe care îl aveți depășește suma de bază neimpozitabilă
Trebuie să depuneți o declarație de impozit dacă aveți venituri impozitabile ca pensionar sau ca proprietar, care depășesc suma de bază neimpozitabilă.
De regulă, pensionarii trebuie să depună o declarație de impozit de îndată ce partea impozitabilă a pensiei lor depășește suma de bază neimpozitabilă de 9744 de euro.
În principiu, este recomandat să întocmiți o declarație fiscală voluntară atunci când vă aflați în următoarele situații:
Pentru depunerea declarației de impozit pe venit din 2023, termenul legal este în data de 31 iulie 2024.
În cazul în care din următoarele motive: documente lipsă, mutarea din oraș sau o boală, trebuie să solicitați în scris către biroul fiscal o prelungire a termenului.
Dacă nu respectați termenul de depunere a declarației de impozit pentru anul 2023, fiscul vă poate cere o suprataxă de penalizare.
Suprataxa de penalizare este reglementată prin lege și este de 25 de euro pentru fiecare lună de întârziere.
Dacă ai depășit termenul pentru depunerea declarației fiscale, o poți face pe tot parcursul anului cu ajutorul nostru!
Pe site-ul web al Biroului Fiscal Central Federal, puteți găsi biroul fiscal unde trebuie să trimiteți declarația de impozit. Declarația poate fi depusă atât fizic, cât și online.
Declarația fiscală se poate face prin două metode: online, cu ajutorul unui soft fiscal sau cu ajutor din partea Biroului Fiscal.
Softul fiscal este de ajutor atunci când trebuie să completați mai multe anexe și nu știți ce sunt cheltuielile de venit, cheltuielile și sarcinile speciale și unde trebuie să introduceți toate aceste date.
Printre cele mai simple metode este colaborarea cu o agenție de recuperare a taxelor, care se ocupă de absolut toate demersurile în numele dvs.